Sunday, July 5, 2009

Minggu Add-drop..

"Ya Allah...peningnya.." perkataan pertama yang keluar pada minggu yang sangat busy..biasalah,setiap mahasiswa pasti akan rasa tertekan bila bukak je sem baru macam-macam masalah yang timbul waktu minggu add-drop subjek ni..subjek x buka,penuhlah,bertindih dengan jadual exam la dan macam-macam lagi..'kena pandai kawal emosi' bak kata kawan-kawan la...sem lepas selalu berada di zon selesa sekarang bila Allah nak uji mula mengeluh..nampak sangatlah manusia ni memang tak pernah bersyukur..
Sem ni mmg penuh dengan dugaan..sem ni bermulalah tugas dan tanggungjawab yang sangat besar untuk sebuah perjuangan mengharapkan keredhaan dari Allah SWT. Aku bersyukur kerana walaupun dibuang dari kolej kediaman tapi aku masih mampu untuk meneruskan kehidupanku di kampus dengan bantuan dari sahabat yang merupakan anugerah paling berharga dari Allah untuk hamba yang sentiasa alpa seperti aku.Alhamdulillah,dan aku mohon agar ukhwah kami kekal hingga ke syurga..
Sewaktu kakiku melangkah ke kolej kediaman Tun Ahmad Zaidi,aku berjumpa dengan pengetua kolej dan bertanyakan tentang rayuan kemasukan kolej...pernah juga terdetik di hati untuk bertanya pada pengetua kenapa aku dibuang dari kolej..aku dibuang tanpa aku tahu apa alasannya..bila difikirkan balik mungkin aku dibuang kerana mulutku yang agak tak bertapis ni yang dengan lantangnya menyuarakan pendapat dan ketidakpuasan hati sewaktu tinggal di kolej tersebut selama tempoh satu tahun..perkara yang salah aku takkan diamkan..dan padahnya aku dibuang dari kolej walaupun aku komit dengan program-program kolej dan mendapat result yang cemerlang bagi setiap sem..
Inilah yang dikatakan perjuangan..manusia memang susah untuk menerima teguran dan kesilapan diri..perjuanganku takkan berhenti di sini..ada hikmah yang sangat aku hargai tersembunyi di sebalik semua ni..Terima kasih ya Allah kerana selalu melindungi diriku yang sangat lemah ni..semuanya mengajar aku tentang siapa aku di dunia ni dan menjadikan diriku lebih matang dalam berfikir dan membuat keputusan...Alhamdulillah, terima kasih ya Allah..

No comments:

Post a Comment